MediaCat / Mey Diageo'nun Alaşehir'deki İnovasyon Üssü Yenilikhane

01 Aralık 2021

Mey | Diageo'nun Alaşehir'deki İnovasyon üssü Yenilikhane

BAHAR UÇANLAR Mey Diageo Pazarlama Direktörü

Mey Diageo Pazarlama Direktörü Bahar Uçanlar, MediaCat'e şirketin AR-GE çalışmaları, Yenilikhane projesinin arka planı, kraft rakı üretim süreci ve geleceğe yönelik inovasyon çalışmaları hakkında bilgi verdi.

Yenilikhane ve Yeni Yolculuk nedir?

Mey | Diageo olarak rakının bu toprak- lardaki 500 yıllık yolculuğunu gelecek nesillere aktarmak ve rakı kültürünü geliştirmek için sürekliliğe, kaliteye ve inovasyona yatırım yapıyoruz. Yenilikhane bizim inovasyon merkezimiz. İki yıllık yoğun bir çalışmanın ardından 2019'un Ekim ayında ilk kraft üretimini gerçekleştiren Yenilikhane'de 500 litrelik özel üretim iki imbik bulunuyor. Bu imbik-

ler daha limitli olarak reçete deneme, geliştirme ve butik üretim yapılmasına olanak sağlıyor. Sadece sektör profesyonellerini açık olan Yeni Yolculuk ile ziyaretçilere rakının tarihini, üretim sürecini, Yenilikhane'yi ve kraft üretim faaliyetlerimizi anlatıyoruz, Rakı Duyusal Çemberi ve aroma profillerinden bahsediyoruz ve bu doğrultuda ziyaretçiler çok özel bir tadım yapma fırsatı buluyorlar.

Rakı Duyusal Çemberi nedir? 

Genelde, alkollü içki sektöründe viski ve şarap, gıda sektöründe kahve ve çikolata gibi gastronomik derinliği olan ürünler için yapılan duyusal çember araştırmasını Mey Diageo ve Çukurova Üniversitesi işbirliğiyle dünyada rakı için ilk kez yaptık. Kıdemli Kalite, Teknik ve İnovasyon Müdürümüz Duygu Beypınar ve Kalite, Teknik ve İnovasyon Müdürümüz Koray Özcan ile Çukurova Üniversitesi'nden Prof. Dr. Turgut Cabaroğlu ve Dr. Öğr. Üyesi Merve Darıcı bir araya geldiler ve iki yıllık bir bilimsel çalışmanın sonucunda rakının aromatik dünyasını ve duyusal çemberini tanımladılar. Rakı Duyusal Çemberi, global alkollü içki global sektöründe büyük ses getiren bir çalışma oldu. Çalışmaya ilişkin makalenin dünyanın önde gelen hakemli gıda bilimi dergisi Foods'da yayımlanmasıyla rakı- nın duyusal çemberi uluslararası literatüre girdi ve bilimsel olarak tescil edildi. Bu da bizim için büyük gurur vesilesi oldu. Ayrıca, Duygu Beypınar, geçtiğimiz ay dünya alkollü içki sektörünün üniversitesi diye nitelenen IBD (Institute of Brewing and Distiling) İrlanda ofisinin düzenlediği uluslararası online seminere konuşmacı olarak katılarak dünyanın dört bir yanından sektör profesyonellerine Rakının Duyusal Çemberini anlattı.

Mey Diageo'nun bildiğimiz kadarıyla dokuz üretim tesisi bulunuyor. Yenilikhane'nin Alaşehir fabrikası içinde kurulmasının özel bir nedeni var mı? 

Alaşehir İçki Fabrikamız hem kendi bünyemizdeki hem de Türkiye'deki en fazla üretim kapasitesine sahip tesisimiz. Aynı zamanda Alaşehir coğrafi olarak rakının temel hammaddelerinden üzüm ve anasonun yetiştirildiği topraklara çok yakın. Alaşehir'e rakı üretiminde sıklıkla kullanılan Sultaniye üzümünün merkezi de denebilir. En iyi anasonların yetiştiği yerlerden olan Burdur-Denizli havzası ise yine yakın bir bölge.

Yenilikhane'de kraft rakı formülleri dışında ne tür bilimsel araştırmalar yapılıyor?

Yenilikhane, Mey | Diageo'nun tüm bilimsel çalışmalarına da alt yapısal olarak destek veriyor çünkü rakıyı bilimsel olarak daha iyi anlamak ve anlatmak için yapılan çalışmalarda ihtiyaç olan tüm denemeler burada yapılabiliyor. Rakı Duyusal Çemberi ve sözlüğünün oluşturulması; anason tohumunun aroma bileşimi ve uçucu yağı üzerine yörenin etkisinin araştırılması ve Anason Tohumu Islah çalışması, Yenilikhane altyapısı ve üniversite işbirliği ile yürütülen çalışmaların en önde gelenleri.

Şu ana kadar bu tesiste formülü üretilen iki kraft rakı piyasaya çıkardınız. Devamı gelecek mi? 

Evet, Yenilikhane'de şimdiye kadar kraft kategorisinde, tüketicilerde de karşılık bulan başarılı iki inovasyonun oldu. Yaptığımız yatırımlar ve Yenilikhane'de bulunan kraft imbikler de bize bu imkâ- nı sağlıyor. Bu alandaki çalışmaların ve inovasyonlarımız devam edecek.